Sociale Economie

De sociale economie bestaat uit bedrijven en initiatieven die:

1. Specifieke maatschappelijke meerwaarde willen realiseren.

  • Tewerkstelling creëren en competenties versterken met het oog op duurzame loopbanen. De aandacht gaat naar emancipatie, integratie en de positie van mensen uit kansengroepen. Waar mogelijk doorstroom realiseren binnen de sociale economie en naar het normale economische circuit.
  • Duurzame ontwikkeling, milieuvriendelijke productieprocessen en producten en integrale milieuzorg.
  • Arbeid voorrang geven op kapitaal bij de verdeling van de opbrengsten. De opbrengsten vormen geen doel op zich, maar zijn een middel om maatschappelijke doelen te realiseren.
    Democratische besluitvorming : de betrokkenen krijgen inspraak in het beleid van de onderneming.
  • Maximale transparantie, onder meer op het vlak van algemeen beleid, financiën en interne en externe relaties.
  • Kwaliteitsvolle relaties. Bij externe relaties is het streefdoel een win-win-partnerschap, waarbij de kosten en de baten gelijk worden verdeeld. Bij interne relaties gaat de aandacht naar kansen voor persoonlijke ontwikkeling, non-discriminatie en de arbeidsvoorwaarden van het personeel.
  • Een positieve inbedding in de maatschappij. Dat kan door in gesprek te gaan met de lokale gemeenschap en niet-gouvernementele organisaties op het werkterrein. Partners werken samen en bouwen netwerken op. 

 

participatieladder

2. Goederen en diensten leveren waarvoor klanten en behoeften bestaan, zowel vandaag als in de toekomst. De focus ligt op continuïteit, rendabiliteit en een efficiënte inzet van de middelen.

(gebaseerd op de definitie van het Ondersteuningsdecreet)

IK BEN EEN MAATWERKER

Nieuwjaarsdag 2019 was een bijzondere dag voor de sociale economie in Vlaanderen. Sindsdien treden de beschutte en de sociale werkplaatsen de toekomst immers als maatwerkbedrijf tegemoet. Elke dag zetten meer dan 25.000 werknemers in de maatwerkbedrijven hun buitengewone talenten in binnen de meest diverse activiteiten. Zo groeien zij in hun competenties, maar helpen zij ook de Vlaamse economie groeien. Met een uitgebreide mediacampagne willen we niet alleen de start van maatwerk bekendmaken maar ook de werknemers en de maatwerkbedrijven onder de aandacht brengen bij het brede publiek. De campagne toont een gevarieerd beeld van de werknemers die binnen de sociale economie werkzaam zijn op maat van hun talenten. Hierbij lanceren we dan ook de nieuwe term: ‘maatwerkers’.



Soraya
Ik ben Soraya, ik ben een maatwerker. Ik doe de eindmontage van complexe bedradingssystemen van verdeelkasten en kabelbomen. Deze worden onder andere gebruikt in de auto-industrie, om bijvoorbeeld je elektrische spiegels te bedienen. Het lijkt misschien een kluwen, maar ik raak er de draad niet bij kwijt!
Hassan
Ik ben Hassan en ik ben een maatwerker. Ik verpak en lever broodjes bij bedrijven. Heb je ook pakweg een koffiezetmachine nodig? Ik maak je catering compleet! Ik zorg ervoor dat alles op tijd is en vooral, dat het smaakt naar meer.
Davy
Ik ben Davy, ik ben een maatwerker en assembleer fietsen voor grote merken. Ik plaats binnen- en buitenbanden, breng het ventiel aan, monteer het zadel en voorzie de naaf van spaken. Als wielerliefhebber is dit een job naar mijn hart.
Anda
Ik ben Anda, ik ben een maatwerker. Elke dag ben ik bezig met verpakkingswerk: van thee, over gevouwen doekjes voor ziekenhuizen tot vijsjes voor doe-het-zelf-winkelketens. Ik weeg de juiste hoeveelheden af en zorg ook voor de bestickering: een precisiewerk dat ik met plezier doe. 

Waarmee kunnen we u van dienst zijn?

Met deze open vraag richten we ons naar u als mogelijke klant.
U stelt zich misschien direct de vraag: "Waarom zou ik gebruik maken van jullie diensten?"
Wel op deze website kan u een groot aantal voordelen terugvinden die deze ondernemingen hebben opgebouwd.